Muzejiem, kas ir nozīmīgi kultūras un tūrisma nozares dalībnieki, viens no galvenajiem izaicinājumiem ir uzturēt muzeja kolekcijas kvalitātes kontroli. Šis process bieži vien ir manuāls un laikietilpīgs, turklāt tajā ir augsts kļūdu risks. Lauku apvidos šo problēmu pastiprina arī darbaspēka trūkums.
Talsu novada muzeja direktors Uldis Jaunzems – Pētersons uzsver muzeja krājumiem ļoti nozīmīgos faktorus, kas ir gaisa temperatūra un mitrums, jo tiem cauru gadu būtu jāatbilst noteiktām prasībām un regulām, it sevišķi svarīga datu iegūšana ir veicot akreditācijas procesu, jo tajā jāuzrāda konkrēti dati. Ieviešot sensoru un programmatūras (mākslīgā intelekta un uzlabotās skaitļošanas) risinājumu, muzejs var digitāli uzraudzīt iekštelpu mikroklimatu: reāllaikā sekot līdzi mērījumiem, analizēt datus nākotnes vajadzībām, kā arī saņemt paziņojumus par novirzēm. Kā uzsver muzeja direktors, šis risinājums īpaši izpalīdzīgs Talsu muzejam, jo krājuma priekšmeti ir izvietoti dažādās telpās un ēkās. Iepriekš, kad darbības tika veiktas manuāli, reizi dienā kādam darbiniekam bija jāiet un jāpieraksta šie mērījumi. Taču jāņem vērā, ka arī mikroklimatu telpās spēj ietekmēt dažādi ārējie faktori, piemēram – saule uzkarsē jumtu, temperatūru atšķirība starp dienu un nakti, gadalaiku maiņa. Iepriekš, kad darbības tika veiktas manuāli reizi dienā, šīs atšķirības un novirzes bija teju neiespējami pilnvērtīgi novērot.
Taču šis nav vienīgais risinājums, kādu muzejs ieviesis sadarbībā ar IT uzņēmumu InPass. Kopā ar telpu monitorēšanas sistēmu, šobrīd Talsu muzeja darbinieki izmanto arī elektronisko darba laika uzskaiti ar digitālā kalendāra funkciju.
“Šis ir labs darba instruments, kas palīdz ikdienas darbā un komunikācijā ar saviem darbiniekiem. Ir viegli vienuviet pārredzams darbinieku grafiks, kas sevišķi ir noderīgi gan attālinātā darba laikā, gan veicot izbraucienus ārpus darba vietas, vai vienkārši atzīmējot neierašanos darbā citu apstākļu dēļ,” atzīst muzeja direktors.
Kā uzsver gan tehnoloģiju ieviesēji, gan muzeja pārstāvis, ir svarīgi uzturēt savstarpēju komunikāciju arī pēc risinājuma ieviešanas, jo tikai pārbaudot to praksē, rodas lielāka skaidrība par risinājuma pielāgošanu tieši savām vajadzībām. Gluži kā šobrīd InPass strādā arī pie šī darbinieku kalendāra integrēšanas kopā ar EDS sistēmu, taču muzejam būtu svarīgi ieviest arī uzdevumu deliģēšanas opciju! Un šis viss – vienā platformā!
Uldis Jaunzems – Pētersons kā lielākos ieguvumus uzskaita laika ietaupīšanu, kā arī uzslavē savu darbinieku jaunu paradumu veidošanos:
“Svarīgi ir dalīties labajos stāstos, lai katrs, savās iespēju robežās piedomā, kā uzlabot savu digitalizācijas attīstību. Jābūt pacietīgiem, jāmeklē sev vispiemērotākais risinājums un jādomā ilgtermiņā.”
Tehnoloģiju uzņēmuma In Pass līdzīpašnieks Raivis Ekšteins atgādina par uzņēmumiem vērtīgo iespēju – pieprasīt tehnoloģisko risinājumu DEMO versijas, kas ļauj attiecīgu laiku risinājumu testēt pirms tā reālas ieviešanas. Tas palīdz saprast vai konkrētais risinājums ir vispiemērotākais katra individuālajiem izaicinājumiem, kā arī var pasargāt uzņēmumu no lielu finansiālo līdzekļu ieguldīšanas risinājumu ieviešanā vai izstrādē – lai būtu pārliecība un pieredze praksē, ka risinājums ir vislabākais priekš Jums.
“Mūsdienu dinamiskajā vidē nav izvēles kā kļūt ar vien digitālākiem, jo pastāv daudz gan ārējie, gan iekšējie riski. Digitālie produkti šos riskus palīdz gan novērst, gan sekot tiem līdzi. To nozīmīgums tikai aug. Tas ir svarīgi un aktuāli gan uzņēmumiem, gan organizācijām un teju jebkurai iestādei,” InPass projektu vadītāja Madara Trumpeniece.